FINNARKSLOPET ( www.finnmarkslopet.no
)
Finnmarkslopet 2008, nejsevernější
závod psích spřežení na světě
JANA HENYCHOVÁ SE SVÝM PSÍM SPŘEŽENÍM
OBSTÁLA V TVRDÉ KONKURENCI I DRSNÝCH PODMÍNKÁCH V ZÁVODĚ NA 500
KM NA SEVERU NORSKA
Jedinečného úspěchu dosáhla česká musherka Jana Henychová
se svým psím spřežením sibiřských husek. Jako první Češka v historii
ujela se svými psy extrémní závod na 500 km v Norsku. Na trať
závodu v Norském městečku Alta nastupovala 8. března s osmi psy
a do cíle dojela 12.března s celou původní smečkou, tedy přesně
po 3 dnech, 20 hodinách a 6 minutách jízdy. Extrémní závod, na
jehož startu se sešlo 58 psích spřežení, dokončilo jen 32 závodníků.
Jana Henychová mezi nimi, na 24. místě.
Závod, který nikde jinde v Evropě nemá obdoby - zkrátka proto,
že jinde neexistuje ucelený terén pro tak dlouhou trať - vede
po opuštěných norských pláních a zamrzlých jezerech, kde normálně
nepotkáte několik dnů ani živáčka. Závodníci a psi běží ve dne
v noci a zastavují jen na povinné přestávky – krmení a nutný odpočinek,
s velmi omezenou podporou zvenčí. Samozřejmě, že v takovém extrémním
závodě nejde jen o fyzičku, ale také o strategii a hlavně - silného
ducha.
Ze zprávy ČTK
Za touto zprávou se pro mne skrývá práce a snažení představující
minimálně 5 a možná i 10 let. První myšlenka, že by něco takového
mohlo být možné mne napadla při narození mých B štěňat v roce
2003. Tím, že jsem si čtyři nechala, přišlo i pokušení pokusit
se o něco velikého. Tímto rozhodnutím jsem tenkrát zahodila za
hlavu vše, co je pro většinu lidí normální: přítele, potencionální
rodinu, seriózní práci….S odstupem času říkám: Nelituji, stálo
to za to!
Trénink na tento závod začal již vloni v srpnu. Před samotným
závodem psi naběhali cca 2000km. Ze začátku všech dvacet psů z
kterých jsem pak vybírala 14 psů, kteří pojedou do Norska a pak
osm psů, kteří pojedou závod. Do norské Alty jsme dorazili měsíc
před závodem a tak bylo dost času aklimatizovat se zde a přivyknout
si zdejším polárním podmínkám. Jinak by to prostě nešlo!
Do prostoru startu najíždíme jako úplně první. Ono otočit se a
zacouvat s pěti metrovým vlekem představuje jistou zručnost a
taky dost prostoru. Pomalu přijíždí i další závodníci a začíná
zde šílený mumraj. Čas letí a vše se nezadržitelně blíží. Stahuje
se mi hrdlo a celým tělem prochází pocit zoufalství. Strojově
dělám vše co mám. Oblékám psy do postrojů, nazouvám botičky, začínáme
zapřahat. Přibíhají pomocníci v žlutých vestách a začínají nás
navádět na start. Startuje se po minutě a v koridoru stojí jedno
spřežení za druhým. Dokola kolem je šílený rachot štěkajících
psů, hlasité hudby z reproduktorů, hlásání moderátora, rachot
přelétající helikoptéry… A už jsem na startu. Z hlouby duše brečím
usedavým pláčem, který ven není vidět a je tu poslední minuta
před startem. Přichází tři, dva jedna a GO!!! Psi vystřelili a
letíme koridorem obklopeným davy lidí. Všichni mávají a křičí.
Je to šílené. Já mávám taky a srdce mi buší jako zvon. Je to neuvěřitelný
zážitek projet si tímto startem!
http://www1.nrk.no/nett-tv/klipp/345947
my jsme na 42. minutě
Vyjíždím na trať se saněmi, o které se nikdo nestará jak jsou
těžké. Důležité je zde co vezete. Saně jsou plné povinné výbavy:
krmení pro psy, jídlo pro mushera, náhradní oblečení, spacák,
vařič, náhradní botičky pro psy, buzola, kompletní sada map se
zakreslenou tratí, výstražná světelná světlice, dlouhý nůž nebo
sekerka, hrnec na vaření vody, veterinární knížka... Saně nejdou
skoro zvednout jak jsou těžké a málo co se do nich ještě vejde,
jak jsou plné. Frantovi „ Chlaňovky“ krásně kloužou a cítím, jak
hladce postupujeme vpřed.
Už
je klid. Už jsme na řece a trať vede dál a dál….Pět set kilometrů?
Ne, to se takhle nesmí přemýšlet!!! Jedeme teď do Jotky. To je
53km a pak do Skoganvaare to je dalších 88km. Ze Skoganvaare vede
trať po úbočí hor a pak klesá k hraniční řece s Finskem do osady
Levajok. Tento úsek je dlouhý 88km. Z Levajok do Karasjok vede
závod po hraniční řece v délce 86km. Vzdálenost z Karasjok do
Jergul po řece je necelých 20km. Závodníci ale vystoupají na náhorní
planinu, kterou přejedou a pak opět klesají k řece a ujedoudalších
69 km. Z Jergul do Jotky nejprve trať vede po řece a pak pomalu
stoupá po zamrzlých říčkách a jezerech až k velkému jezeru Ieasajarvi.
Za jezerem a za malým hřebenem se opět dostaneme na 80tém km do
osady Jotka a pak už známou tratí 53 km do Alty.
Kolem šesté večír se začíná stmívat. Vidím před sebou a kolem
dokola jen dalekou modravou pláň, která je jen lehce zvlněná.
Za chvíli už nevidím nic jen žlutavý kužel světla z mé čelovky
a kyndající se prdelky mých osmi psů. Tento pohled je vlastně
nejdůležitější. Stále musím koukat jestli jsou všichni v pohodě.
Zjišťuji že tím, že kolem světelného kužele je neproniknutelná
tma mám najednou pocit, že jedu doma v jizerkách. Zřetelně si
uvědomuji, že v té černé tmě stojí vysoké vzrostlé smrky, které
mne chrání. Přemýšlím o tom iluzorním efektu. Asi dvakrát jsem
zasvítila do boku. Najednou na mne dýchla černočerná prázdnota
a pocit, že stojíme na hraně hluboké rokle, která padá do černé
hloubky…. Rychle jsem namířila světlo zpět na psy a budovala v
hlavě představu cesty v hlubokém lese.
Koukám na hodinky a kontroluji čas a najeté km. Po průjezdu Jotkou
mám krásný pocit, že už máme před sebou jenom 88 km. Kolem 40km
se mi zdá, že to je sice pěkné, ale že by jsme tam už mohli být.
Po konzultaci s technikou vidím, že máme před sebou ještě nějakých
40km. Sedím v ďolíku sněhu, psi odpočívají. Dokola kolem černo
černá tma. Napadlo mne, jak se tu asi dá odstoupit ze závodu?
Sem žádná silnice nevede a prví civilizace je opravdu až za těch
40km. Vím ze semináře, že hledat závodníka začnou až 24 hodin
po posledním kontaktu. Při představě trávit tu 24 hodin, než mne
někdo zachrání zvedám psy a postupujeme kupředu dál…
Jedeme stále v černém tunelu. Ještě že mám tu GPS se zanesenou
trasou. Vidím tak moji pozici a na mapě se zobrazují různá jezírka
a říčky…. Nic z toho nevidím a pod nohami stále jenom cítím hluboký
sypký sníh. Zoomuji si nahoru a dolů, ale pak to raději nechávám
být, protože od poslední informace o vzdálenosti jsme se posunuli
jenom o 500m. Ponořuji se opět do myšlenek a pomáhám psům odrážet
se za saněmi. Jedeme dál.
Po každých dvou hodinách zastavuji abych psům srovnala a zkontrolovala
botičky. Zároveň i dostávají psíci svoji svačinu. Vždy bedlivě
dávám pozor jestli jedí všichni. Kdo baští, ten je v pohodě…kdo
ne, tak si jde na chvíli odpočinout do saní. A jedeme zase dál.
Do Skoganvaare přijíždíme hodinu a půl po půlnoci.
Skoganvaare.
Jedno úvaziště vedle druhého, označené čísly. Když dojíždím, tak
už tu hodně závodníků není, a nebo zrovna odjíždí.
V check pointu psům připravuji pelíšky ze slámy. Každý závodník
zde má k dispozici jeden balík. Následuje pití a za chvíli hlavní
teplé jídlo. V ten moment už psi leží a tak je začínám masírovat
algyvalem. Po masáži každého psa oblékám do teplého oblečku, aby
si svaly odpočinuli. Nikdo neprotestuje. Po masáži ještě všechny
už oblečené psy balím do dek. Nikdo ani nedutá.
Musím se tu zmínit i o mém oblečení. Při startu jsem vyjížděla
nabalená jako cibule. Nebylo to ale jenom tak. Předcházející pobyt
v Norsku a tréninky mne poučily, že i když se zdá že je teplo,
tak vymrznete co by dup. Oblečení je velmi důležité a ať se to
nezdá musí být promyšlené předem, protože pak už není čas to řešit.
Základ tvoří kvalitní funkční prádlo Devold včetně svetru, vyrobených
z kvalitní norské vlny. Další vrstvu tvoří fleasová bunda a navrch
péřová bunda od českého výrobce SirJoseph. Jak jsem zjistila tak
péřová bunda mne ochrání před mrazem i větrem a skvěle odolávala
i mokrému sněhu, skoro dešti. Během závodu mi ta bunda opravdu
přirostla k srdci tím jak je lehká a praktická. Jedinou chybu
v oblečení jsem udělala volbou kalhot z pevného materiálu, které
sice byli fajn při běžných trénincích ale po 120km jsem zjistila,
že mám vlhká záda. Při převlíkání jsem s hrůzou zjistila, že všechna
vlhkost vyvzlínala nahoru a usadila se v zádovém laclu kalhot,
z kterého tekla voda jako z cedníku. Ty kalhoty prostě nekejchaly
a všechen pot z úvodního stoupání od řeky na náhorní plošinu v
nich zůstal. Je to poučení pro příště: když funkční materiály,
tak už ale všechny!!!
Ráno (tzn. po třech hodinách spánku) koukám, že sice nejseme mezi
prvními, ale že poslední taky nejseme. Mrzne, svítí sluníčko a
začíná se mi vracet pozitivní mysl. Vyrážím dál, s tím že to je
jen 88km přes kopec a že tam za chvíli budem.
Pravda však byla trochu jiná. Po idealistickém úvodu zasněženou
krajinou zalitou sluncem začala trať prudce stoupat na úbočí hor.
Zde začalo z ničeho nic silně foukat. Vichr se proti nám valil
obrovskou silou. Nasadila jsem si brýle a utěsnila všechny pokrývky
hlavy a obličeje. Průjezd větrem už pro mne není až takovou novinkou
a vím, že psům to nevadí a já už z toho taky takový strach nemám.
Důležité je udržet se navigačních tyček a nenechat psy odfouknout
z trati. Později jsem se dozvěděla, že musher z Walsu se v tomto
místě otočil s tím, že se nedá projet silnou vichřicí…. Asi tudy
jel, když foukalo ještě víc…. Horší chvíle ale teprve přicházejí.
Za kopcem se dostáváme do hlubokého sněhu a není vidět ničí stopa
a musíme si trať hledat sami pod sněhem. Tyčky kolem trati jen
určují směr, ale neříkají kde je tvrdá ujetá trať. Když leadři
vyjedou ze stopy, boří se po uši v hlubokém sněhu. Po nějakém
čase už Danny lehá, a odmítá pořád něco hledat. Zkouším další
adepty ze zadních řad, ale ti nechápou, co to mají dělat. Při
zastávce si psi okamžitě hrabou pelíšky ve sněhu a připravují
se ke spánku. Ujímám se lídrování sama a táhnu psy za sebou. Začíná
se stmívat a vůbec se mi tu nechce zůstávat. Za kopcem jsme najeli
na stopu skútru. Psi oživli a na moji výzvu: padáme od suď, vesele
vyráží po „luxusně“ projeté trati.
Přijíždíme po drobných navigačních problémech do Levajok. 88km
jsme jeli 12 hodin. Jsem rozhodnuta nechat psy odpočívat, jak
jen to půjde, co možná nejdéle. I já si dopřávám spánek 6ti hodin.
Levajok.
Prý máme to nejhorší za sebou. Od teď už budou jenom samá pozitiva.
Úžasná trať jen po řece…až do Karasjok.
Otepluje se a už je jenom -1oC. V roce 2006 zde byla naměřena
během závodu rekordní minusová teplota: -42,6. Jsem ráda za ten
-1 stupeň.
Jedeme dál do Jergul. Vyjíždíme jednu hodinu po půlnoci. Trať
stoupá na náhorní planinu a začíná se pomalu rozednívat. Vše je
v takovém modravém oblaku. Zakrslé břízky vykují z bílého oparu.
Před sebou vidíte jen různé odstíny bílé a modré. Není rozeznat
kde končí obzor a kde už začíná obloha. Jste jako v modro bílém
nálevu. Najednou slyším kolem sebe hlasy. Jakoby se někdo smál.
Hlava se mi točí z nevyspání a asi i z únavy. Co to je? Zastavuji
psy a pozorně poslouchám. A nic. A zase a pak ticho. Co to bylo?
Najednou si vzpomínám na Arntovo vyprávění a sněžných skřítcích
a na Trolly. Uvědomuji si zřetelně, jak v tomto prostředí může
člověk podlehnout všem těmto povídačkám a bájím. Jsem vzdělaná
žena a usmívám se té mé představě. Kdyby se ale v ten moment přede
mnou nějaký ten Troll objevil, tak bych se tomu ani nedivila…
Jedeme dál modro šedým oparem. Do dáli je vidět krajina, která
se vůbec nemění.
Je to skutečně tak jak mi říkali zkušení musheři před závodem.
Psi tento závod, s náležitou péčí, zdolávají bez větších problémů.
Ti co závod nedokončí jsou lidé, kteří si už ve své hlavě nedokáží
namlouvat, že už to za chvíli skončí.
Pro mne byla obrovským pomocníkem na psychiku GPSka se zanesenou
tratí. Vždy přesně vím, kde jsem a kolik km mi zbývá. Je zde i
předpokládaný čas příjezdu. Musí to být šílené stát někde ve tmě,
v hlubokém sněhu a vůbec netušit jak rychle postupuji kupředu
a nebo jak dlouho ještě takhle pojedu. Jsem si jistá, že bez této
psychické podpory by mi bylo hodně zle.
V Jergulu odpočíváme devět hodin. Psi jsou kupodivu v dobré kondici.
Jedí, pijí a na trať vyrážejí alespoň s částečným nadšením. Po
odjezdu z Jergul bylo cítit, jak začíná opět mrznout. Psi se pomalu
rozbíhají a chvílemi s přicházejícím soumrakem letí jako o závod.
Poprvé cítíme pod nohami tvrdou trať. Až sem jsme se pořád plácali
ve sněhovém „písku“. Psi museli cítit soby nebo jinou zvěř, protože
nebylo znát, že mají v nohách 368km. Utáhla jsem si provaz kolem
ruky, aby mne tu někde nevyklepali. Vše vypadalo slibně. Projeli
jsme pod naším mostem, na kterém jsme před měsícem fotili řeku
a uháníme k jezeru Iešajarvi. Trať se vine po zamrzlých říčkách
a jezerech stále výš a výš. Už jsme zase v hluboké tmě. Jenom
v dáli na obzoru se rýsuje slabá polární záře. Jenom takový nádech,
viděli jsme už i lepší.
Za jezerem jsme dojeli do místa, kde jsme se točili při tréninku.
Becky i já jsme to místo poznali. Teď už vím, že jedeme do mírného
kopečku a pak dlouhé klesání na jezero a za ním je Jotka. Z Jotky
už to taky známe...
Vím, že už nemůžu zastavit, protože bych psy už nezvedla. Musíme
to už dojet...
Za
Jotkou přejíždíme silnici v místě, kde na nás při tréninku čekala
Zdena s autem. Becky se otáčí a vidím, že to cítí jako křivdu,
že ji ženu dál do kopce. Becky, do konce života na gauči! Slibuji!!!
Vyjíždíme na kopec. Dál už trať jenom klesá až do Alty. Rozdávám
psům poslední svačinu. Já ale musím jít taky na záchod. Než vše
ze sebe sundám a nandám všechnu elektroniku, zjišťuji, že psi
už spí. V tento moment přišla opravdu velká krize. Musím je táhnout
za sebou, aby se zvedli a dali do pohybu. Je to z kopce, tak se
jenom suneme krokem a já upravuji rychlost saní. Doufám, že se
rozejdou...
Hlava se mi motá únavou a nevyspáním. Jedu vlastně celou noc
a teď začíná pomalu svítat. Stojím na saních, ale jsem pro jistotu
k nim přivázaná, abych z nich nespadla. Musím pořád sledovat psy.
Soustředěným pohledem do jednoho místa skoro omdlévám. Co teď?
Přece tu nezastavím a nebudu tu kousek před cílem spát!!! Sáhla
jsem nacvičeným pohybem do kapsy saní a cpu si co mi přišlo pod
ruku do pusy. Funguje to!!! Když žvejká pusa, tak se nezavírají
oči!!! Láduji se zbytky čokolády, křížal a tabletami hroznového
cukru až konečně procitám do bdělého stavu.
Je lehce kolem nuly. Když mrzlo, tak křížaly chroupaly a teď se
žužlaj…
Psům to chvíli trvalo, ale už máme zase standardní tempo. Při
vjezdu mezi první stromy nálada v družstvu se výrazně zlepšila.
Začíná svítat a vidím v dáli zářící oblak nad Altou. Máme to tam
ještě pořád 40km. Už nejedeme ale po pláních, ale v členitém terénu
mezi stromy a objevují se tu první sruby. Moji lovci začali zase
lovit. Hlavně se nesmíme zastavit!
Najíždíme na řeku a tady to už známe. Jedeme kolem Ice hotelu,
kolem Rodgera, tady jsem sbírala kameny a tady jsme natáčeli průjezdy
se stativem. Kdo to na nás kouká z křoví? Stojí tu dva losi a
koukají na nás. Už to je jen kousek...
Po dlouhé motanici najíždíme mezi domy a pak na hlavní silnici.
Becky to samozřejmě ze zasněženého chodníku vzala na asfaltku
a těch osm bláznů mne vleče za sebou bez kontroly. U oplůtku stojí
paní s dvěma pejsky. Lovci zařadili rychlost. Profrčeli jsme kolem
psíků a už vidím cíl. A už jsme doma... Je to neuvěřitelná úleva,
že už je konec. Kolik že jsme to ujeli kilometrů? 500? To není
možné!!! Dokázali jsme to!!!
Psi uléhají a dostávají poslední svačinu tohoto závodu. Já přijímám
gratulace, je moc brzo a všichni jsou rozespalí. Příště si to
načasuji líp!
Ujeli jsme celkem: 501km
za: 57:39min, odpočívali jsme celkem: 33:58, Náš celkový čas:
3dny 20hodin 06min , Result
servise
Z 58 startujících z 10zemí Evropy jich 32 závod dokončilo a náš
tým dojel 24. Ze startu jsem vyjela s osmy psy a ti i závod v
plném počtu dokončili! Všech osm psů jsem vychovala od štěněčího
věku a šest z nich je z mého chovu.
VIDEO
Z DOJEZDU DO CÍLE
Při závodě nikoho nezajímá jestli máte psy čistokrevné nebo ne.
Všichni startují dohromady. Všeobecně se to ale ví. Jenom dokončení
závodu vzbuzuje respekt u uznalých chovatelů. Jsem ráda, že jsem
závod dokončila a složila tak poctu všem sibiřským huskám.
Momentálně vlastním 24 psů. Je to hrozné vidět jak Vaši čtyřnozí
přátelé stárnou. Dva až tři roky trvá než psa vypipláte a něco
se naučí a v jeho osmi letech vidíte, že pomalu přichází stáří
a už pomalu i nechuť stačit tempu mladších kolegů. Na postavení
týmu potřebujete minimálně 8 psů na závod na 500km. Pro závod
na 1000 km je třeba psů 14. Vidím, že příští rok mám šanci 14
psů připravit. Pak už mi zase přibudou důchodci. Momentálně mám
asi tři roky, kdy budu moci jezdit na velké závody a pak už budeme
parta seniorů, která může jen vyprávět o tom, jak jsme byli kdysi
dobří. Moji psi jsou moji přátelé, moje rodina a tak se mnou zůstanou
a dožijí v mé společnosti. Víc psů už opravdu neplánuji. Mám jiné
plány: až budeme v tom důchodovém věku, tak o mých psech napíšu
knihu. Teď ale budeme ještě chvíli bojovat…
Mým plánem je příští rok zkusit tu tisícovku. Po mé letošní zkušenosti
vidím, že psi na to mají. Kvalitním tréninkem, stravou a péčí
se dají i tady v Čechách připravit psi na takovýto závod. Budu
první čech, který se postaví na start tisícovky. Když se mi podaří
těch 1000km dojet, budu tak jedním z mála musherů z kontinentální
Evropy, kterým se to povedlo. Byla bych ale i první ženou, mimo
Norsko, které se to povedlo. Tím když pojedu příští rok 500km
vím, že nějak výrazně rychlejší nebudeme, takže je na řadě 1000km.
Bude to sám o sobě úspěch dokázat psy na tuto vzdálenost připravit
a zorganizovat vše potřebné kolem. Vím, že jenom postavit se na
start se 14ti psy po boku nejlepších musherů na světě mi bude
velkou poctou!!!
Závěrem chci poděkovat mým pomocníkům Zdeně Duškové a Milanovi
Petružalkovi, kteří mne do Norska doprovázeli a pak všem, kteří
mi v uskutečnění mého snu byli nápomocni nebo mi projevili svoji
podporu. Děkuji!!!